Porównywarki cenowe – czy warto na nich sprzedawać?

utworzone przez | wrz 16, 2024 | Porady | 0 komentarzy

Porównywarki cenowe – czy warto na nich sprzedawać?

Porównywarki cen to świetna metoda na dotarcie do dużej ilości klientów naraz oraz zwiększenie sprzedaży. Jednakże sprzedawcy, którzy chcą pojawiać się w serwisach porównujących ceny produktów, powinni mieć świadomość licznych zalet tego rozwiązania, ale też wiążących się z nimi wyzwań. Czy warto zatem sprzedawać na porównywarkach cenowych?

Czym są porównywarki cenowe?

Porównywarki cenowe to strony internetowe, które umożliwiają porównywanie cen tych samych produktów w różnych e-sklepach. Dzięki nim użytkownik może w szybki sposób przejrzeć listę ofert interesujących go artykułów, zapoznać się z ich opisami i specyfikacjami, a także przeczytać opinie internautów na ich temat.

Jakie są najpopularniejsze porównywarki cenowe?

Ceneo.pl

Ceneo to największa porównywarka cen w Polsce. Może pochwalić się 72 milionami odsłon miesięcznie oraz ponad 25 milionami ofert. Ceneo pozwala na porównanie cen produktów z tysiącami sklepów internetowych i oferuje dodatkowe funkcje, takie jak alerty cenowe i oceny produktów.

Skąpiec.pl

Skąpiec to druga najpopularniejsza porównywarka, która generuje około 3,3 mln wizyt miesięcznie. Umożliwia porównanie cen w szerokiej gamie kategorii i posiada rozbudowane filtry ułatwiające wyszukiwanie. Skąpiec integruje również opinie użytkowników, co pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Okazje.info

Serwis obsługuje około 7 mln ofert w 2000 kategoriach, co czyni go jedną z bardziej rozbudowanych porównywarek. Okazje.info jest cenione za prostotę obsługi i brak rozliczeń w modelu CPC, co różni go od innych porównywarek.

Nokaut.pl

Nokaut generuje około 323 tys. wizyt miesięcznie i oferuje porównanie ofert z ponad 2100 sklepów internetowych. Użytkownicy cenią platformę za przyjazny interface oraz duży wybór produktów, z których wiele znajduje się w promocjach. Nokaut to także popularny wybór wśród sprzedawców, którzy szukają zasięgu i widoczności​

Warto pamiętać, że choć zwykle rejestracja na porównywarkach cenowych jest dla sprzedawców darmowa, to serwisy te pobierają opłaty za każdorazowe „kliknięcie” (cost-per-click), czyli przejście klienta z porównywarki na stronę e-sklepu. Stawki zaś uzależnione są od kategorii, w której znajdują się dane produkty.

Porównywarki ofert w internecie – korzyści dla klientów

Jeżeli jesteś sprzedawcą, który chce w pełni wykorzystać potencjał porównywarek cenowych, powinieneś zastanowić się nad tym, dlaczego korzystają z nich internauci. Kiedy dobrze zrozumiesz potrzeby konsumenta, będziesz w stanie lepiej na nie odpowiedzieć swoją ofertą.

Do największych zalet dla klientów należą:

  • możliwość odnalezienia pożądanego produktu w jak najniższej cenie. Serwisy tego typu przypominają rankingi, których poszczególne miejsca są uzależnione od wybranych kryteriów takich jak cena (z wysyłką lub bez) lub liczba pozytywnych opinii o sklepie. Nie zawsze jednak cena jest domyślnym sposobem sortowania ofert. Zazwyczaj produkty na samym szczycie rankingu są pozycjonowane według stawki za kliknięcie, jaką gotowi są zapłacić sprzedawcy.
  • oszczędność czasu poprzez możliwość błyskawicznego porównania ofert, opinii oraz specyfikacji produktu w jednym miejscu jest bardzo wygodna. Klient korzystający z tego typu serwisów nie jest zmuszony do wyszukiwania pojedynczych ofert i sklepów.
  • opinie konsumentów na temat sklepów i poszczególnych produktów. W oczywisty sposób sklepy, które cieszą się najlepszymi opiniami, uchodzą w oczach internautów za bardziej wiarygodne i bezpieczne. Nic zatem dziwnego, że porównywarki cenowe coraz częściej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kupujących, wprowadzając systemy weryfikacji komentarzy, takie jak program Zaufanych Opinii od Ceneo, dzięki którym można łatwiej odnaleźć sprzedawców godnych zaufania.

Pamiętaj, że korzyści dla klientów stanowią wyraźne sygnały odnośnie tego, czego oczekują. Spróbuj potraktować je jako pewnego rodzaju wytyczne, którymi powinieneś się kierować, przygotowując ofertę. Warto dostrzec w nich szanse dla swojego e-sklepu, gdyż elementy najbardziej cenione przez nabywców, można z powodzeniem obrócić na swoją korzyść.

Zalety sprzedawania w porównywarkach cenowych

Natychmiastowy dostęp do dużej ilości klientów

Rosnąca popularność porównywarek cenowych skutkuje dużym ruchem na tego typu serwisach, co z kolei przekłada się na ilość potencjalnych klientów. Najpopularniejsza z nich, Ceneo, ma ponad 20 milionów użytkowników miesięcznie. Badania udostępnione przez Gemius Polska wykazują, że w kwietniu 2020 portal ten odwiedziło 12 137 345 internautów przy 153 207 888 odsłonach. Dla porównania, jedyny obecny w zestawieniu sklep internetowy, Media Expert, to prawie 9 mln odwiedzających oraz nieco ponad 108 mln odsłon. Co więcej, strona ta również znajduje się na Ceneo, co z pewnością korzystnie wpływa na jej popularność. Jak donosi serwis, co 8 transakcja w e-sklepach odbywa się właśnie przez niego.

Użytkownicy odwiedzający porównywarki stanowią doskonałą grupę potencjalnych klientów. Nie są oni na samym początku drogi zakupowej, gdzie wyszukuje się informacji na temat interesujących nas artykułów, tylko są blisko podjęcia decyzji o zakupie – sprawdzają opinie na temat konkretnego produktu i jego ceny w poszczególnych sklepach.

Porównywarki to stosunkowo tania i skuteczna forma promocji. Osoby poszukujące danego produktu mogą natrafić na Twój sklep nawet jeżeli wcześniej o nim nie słyszały. To bardzo istotna korzyść, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że według informacji udostępnionych przez Ceneo, porównywarki cenowe odznaczają się wysokim współczynnikiem konwersji i generują około 40% ruchu w sklepach internetowych. Dlatego tym bardziej warto zadbać o to, by nasza oferta prezentowała się jak najlepiej.

Zwiększenie rozpoznawalności

Wystawianie ofert w porównywarkach zazwyczaj oznacza również ekspozycję Twojego sklepu na liście poszukiwanych produktów. Dlatego, nawet jeżeli klient nie zdecyduje się na zakup u Ciebie w tej chwili, jest szansa, że nazwa Twojego sklepu pozostanie mu w pamięci. Rozpoznawalność sklepu, w połączeniu z atrakcyjną ofertą, może mieć pozytywny wpływ na przyszłe transakcje.

Dostęp do narzędzi analitycznych

Porównywarki cenowe oferują zaawansowane narzędzia analityczne, dzięki którym uzyskasz przydatne informacje, takie jak ilość przekierowań, czy czas pobytu klienta na stronie Twojego sklepu. Warto takie dane przeanalizować, aby dostrzec mocne i słabe strony Twojej oferty, a następnie wprowadzić zmiany, które sprawią, że będzie bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

Komentarze i opinie klientów

Dla e-handlowców, którym zależy na satysfakcji klienta i dobrej renomie sklepu, istotna jest możliwość wystawiania opinii przez kupujących. Dzięki komentarzom dowiesz się, co klienci sądzą o Twoim sposobie realizacji zamówień, czy koszt i czas wysyłki są korzystne, i czy sam produkt spełnia ich wymagania. To doskonała okazja, żeby wykorzystać te sugestie w celu ulepszenia jakości oferty i obsługi zamówień. Warto słuchać klientów i dbać o jak najlepsze opinie, ponieważ klienci chętniej wybierają sklepy z dużą ilością pozytywnych opinii.

Jak zająć wysokie miejsce w porównywarce cenowej? Na co należy uważać?

Porównywarki cenowe, jak każde narzędzie, mają swoje wady i ograniczenia. Oto kwestie, które powinieneś wziąć pod uwagę przed wystawieniem swojej oferty.

Puste przekliki

Serwisy porównujące ceny pobierają opłaty za każdorazowe przekierowanie na stronę e-sklepu. Fakt ten generuje ryzyko tzw. „pustych przeklików”. To oznacza, że zapłacisz nawet wtedy, gdy klient wejdzie na Twoją stronę, ale nie zdecyduje się na żaden zakup. Dlatego tym bardziej powinieneś zatroszczyć się o to, by Twoja oferta była jak najlepiej przemyślana, a jej prezentacja zachęcała klienta do transakcji.

Jeżeli pustych przeklików jest podejrzanie dużo, przyjrzyj się temu. Przeanalizuj co robią klienci, którzy przyszli z porównywarek. Być może rezygnują z zakupu, bo masz problemy z dostępnością towaru lub spodziewali się szybszej lub tańszej dostawy. Sprawdź czy nie porzucają koszyków ze względu na skomplikowany proces zakupowy lub konieczność rejestracji. Prześledź ich zachowania i popracuj nad elementami, które pozwolą ułatwić zakupy i zwiększyć konwersję.

Kolejną wartą uwagi praktyką jest również wystawianie do porównywarki tylko tych produktów, które generują ruch i efektywnie konwertują. Z kolei usunąć można z niej te artykuły, którymi nie chcemy konkurować cenowo, lub które powodują zbyt dużo pustych przeklików.

Ponadto pamiętaj, aby regularnie monitorować koszt przeklików, współczynnik konwersji i zwrot z inwestycji. Porównywarka to narzędzie, które ma Ci pomóc zarabiać, a nie stanowić zbędny wydatek.

Błędne łączenie produktów

Wystawiając oferty, pamiętaj, że wszędzie zdarzają się jakieś błędy – porównywarki cenowe nie są tutaj wyjątkiem. Zdarza się, że niewłaściwie łączą produkty, przez co dwa różne artykuły mogą zostać skatalogowane razem, co skutkuje ogromnymi różnicami cenowymi. Natomiast w niektórych przypadkach ten sam produkt może zostać rozdzielony na dwie osobne karty. Możesz zminimalizować ryzyko tego typu błędów, zwracając uwagę, czy arkusz z asortymentem, który musisz przygotować przed wystawieniem oferty, jest odpowiednio skonstruowany. Przed przesłaniem go, zapoznaj się dokładnie z wytycznymi danej porównywarki i upewnij się, że nie ma w nim żadnych uchybień.

Niemerytorycznie komentarze

Możliwość wyrażania opinii na temat sklepów i produktów jest niezwykle przydatna zarówno dla klientów jak i sprzedawców, niestety nie każdy komentujący zadaje sobie dostatecznie dużo trudu, by napisać coś merytorycznego. Należy pamiętać, że istnieją osoby, których komentarze (również te pisane na zamówienie) wykraczają poza pewną normę poziomu dyskusji, co może zniechęcić klientów do Twojej oferty. Możesz ograniczyć ten problem poprzez dołączenie do programu weryfikacji opinii, dzięki któremu będziesz miał pewność, że wystawione komentarze zostały napisane przez osoby, które rzeczywiście dokonały u Ciebie zakupu.

Wybór odpowiedniej porównywarki

Nie każdy dysponuje budżetem na tyle dużym, by móc promować się we wszystkich porównywarkach. Warto obserwować to, co robią konkurenci z Twojej branży. Zwróć uwagę, gdzie znajdują się ich oferty i w jaki sposób są promowane. Możesz pójść w ich ślady lub wykorzystać ich nieobecność. Być może to, że Twojej konkurencji nie ma na danym serwisie będzie dla Ciebie szansą na zaistnienie?

W wielu przypadkach najlepiej postawić na jedną, dominującą porównywarkę, która umożliwi ci dotarcie do jak największej ilości klientów. Nie bój się jednak eksperymentów, sprawdź, co najbardziej odpowiada Twoim potrzebom

Walki cenowe

Specyfika porównywarek cenowych w naturalny sposób sprawia, że sprzedawcy czują presję konkurowania ceną. Jest to zrozumiałe, należy jednak pamiętać, że zbyt drastyczne obniżki cen mogą Ci przynieść więcej szkód niż pożytku. Przykładowo, marże mogą spaść do takiego stopnia, że sprzedaż będzie praktycznie nieopłacalna. Zastanów się, w jaki inny sposób możesz uatrakcyjnić swoją ofertę. Możesz na przykład przyciągnąć klientów niższym kosztem i krótszym czasem przesyłki, wysoką dostępnością produktu, czy pozytywnymi opiniami.

Jak zwiększyć sprzedaż w porównywarkach cenowych?

Drzemiący w porównywarkach potencjał można w pełni wykorzystać, stosując właściwe strategie cenowe i monitoring cen.

Skutecznym zabiegiem cenowym jest np. Strategia traffic builders, czyli generowanie ruchu sprzedażowego przy pomocy najlepiej sprzedających się artykułów, przy których celowo rezygnujemy z części marży. Mniejszy zysk na poszczególnym egzemplarzu rekompensujemy poprzez wzmożoną sprzedaż oraz ruch na stronie, który zwiększa prawdopodobieństwo, że klient zakupi na niej coś jeszcze.

Podobną strategią jest cross-selling, która polega na zmniejszeniu ceny “głównego” produktu przy jednoczesnym proponowaniu klientom wysokomarżowych akcesoriów dodatkowych (np. Etui do telefonu, karty pamięci, etc.).

Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie narzędzia do monitoringu cen, umożliwiającego monitorowanie cen na Ceneo jak Szpiegomat, który zbiera informacje na temat ofert znajdujących się w e-sklepach, serwisach aukcyjnych i porównywarkach. Monitorowanie cen to rozwiązanie, które pomoże porównać ceny Twoje i konkurencji i natychmiast dostosować Twoją ofertę tak, by jak najlepiej sprawdzała się w obecnej sytuacji rynkowej. Szpiegomat oferuje również system powiadomień i sugestii, dzięki którym dowiesz się kiedy warto podnieść lub obniżyć cenę, aby zwiększyć zysk i znajdować się na pożądanej pozycji w rankingu cenowym. Dzięki niemu możesz też wykorzystać automatyzację zmiany cen, dzięki któremu nie będziesz musiał poświęcać czasu i zasobów na ręczne optymalizowanie oferty.

Jak sprzedawać za pośrednictwem porównywarek cen?

Jak widzisz, porównywarki cenowe mają swoje wady i zalety. Aby ostatecznie zdecydować, czy warto je wykorzystać w swoim biznesie, powinieneś rozważyć wszelkie korzyści i potencjalne zagrożenia. Na szczęście, mając świadomość wyzwań z jakimi wiąże się wystawianie ofert na tego typu serwisach, możesz podjąć działania, które ograniczą ryzyko wystąpienia niepożądanych zjawisk. Dzięki temu będziesz przygotowany na rozmaite scenariusze i lepiej wykorzystasz możliwości, które dają porównywarki cen.

Jeżeli  jesteś zainteresowany korzyściami, jakie może Twojemu przedsiębiorstwu zapewnić monitoring cen, skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci pomogą ci zapoznać się z funkcjonalnościami Szpiegomatu oraz podpowiedzą ci, jak je efektywnie wykorzystać w Twoim biznesie.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes