Monitoruj sieć i podejmuj lepsze decyzje biznesowe

lens-637558_1920Analizowanie danych w biznesie stało się niemal koniecznością dla firm, które chcą przetrwać na rynku. Potwierdzają to zresztą badania, z których wynika, że aż 69% firm, które wykorzystuje Big Data podejmuje dużo lepsze decyzje biznesowe.

Konsument naszych czasów spędza dużo czasu w sieci, zapoznaje się przed zakupem z opiniami na forach i porównuje ceny w sklepach. Oczekuje nie tylko profesjonalnej obsługi, ale i spersonalizowanej oferty. Przedsiębiorca internetowy może temu wyzwaniu sprostać tylko w jeden sposób- na bieżąco monitorować internet oraz podejmować precyzyjne działania na podstawie przetworzonych danych.

Ich ilość jest ogromna, co więcej szybko tracą ważność. Dlatego manualne przetwarzanie danych jest praktycznie niemożliwe. Na rynku istnieje jednak szereg rozwiązań, które pomagają wsłuchiwać się w głos internetu w czasie rzeczywistym. Najważniejsze z nich służą do śledzenia otoczenia rynkowego albo monitorowania wzmianek na temat marki w sieci.

Narzędzia te odpowiadają między innymi na takie istotne dla firmy pytania jak:

1. Kto jest moim największym konkurentem?

Narzędzie do monitoringu cen daje dostęp do wiedzy o rynku. Dzięki temu łatwo jest wychwycić liderów rynkowych i kluczowych graczy oraz poznać ich politykę cenową.

Narzędzia typu price intelligence pozwalają na wgląd w ofertę konkurencji, na przykład poznanie ilości sprzedawców oferujących dany produkt. Bycie jedynym sprzedawcą produktu to spory atut – w takim wypadku sklep może dowolnie ustalić cenę, bo nie musi przejmować się konkurencją i ograniczać swojej marży. Poniżej przykład takiej sytuacji.

a

Widok z panelu Szpiegomat: produkty zostały posortowane względem pozycji cenowej na rynku i ilości ofert

 2. Jak mogę zwiększyć marżę albo pozyskać więcej klientów?

Przy dynamicznie zmieniających się w internecie cenach na rynku codziennie pojawia się mnóstwo szans na zwiększenie marży albo przyciągnięcie do sklepu większej ilości kupujących. Wystarczy obserwacja cen konkurencji i odpowiednie działanie – nieznaczne podniesienie lub obniżenie cen, w zależności od taktyki. Bez narzędzia do śledzenia cen konkurencji w czasie rzeczywistym sprzedawcy internetowi nie są w stanie dostrzec takich okazji.

b

Widok z panelu Szpiegomat: produkty, których cena jest niższa niż u konkurencji

Na narzędziu do monitoringu cen w sieci mogą też sporo zyskać producenci. W ten sposób zyskują oni kontrolę nad swoją siecią sprzedaży. Daje to możliwość wychwycenia zbyt dużych odchyleń cenowych i tym samym zapobiegnięcie wprowadzenia do obrotu podróbek lub produktów z tzw. szarego importu.

 3. Które kanały promocji są najważniejsze w mojej branży?

Śledzenie wzmianek o marce pozwala na odnalezienie miejsc w internecie, w których internauci wypowiadają się o Twoich produktach albo używają innych, istotnych dla Twojej branży słów kluczowych. Analizując te wypowiedzi, otrzymujesz cenne informacje na temat tego, gdzie warto prowadzić interakcję z użytkownikami, angażować ich, planować kampanie marketingowe.

c

Widok z panelu Brand24: ilość interakcji w różnych mediach społecznościowych

Ponadto, korzystając z narzędzia do śledzenia wzmianek o marce w sieci poznajesz opinię klienta o produkcie i Twojej firmie. Pozwala to na:

  • poznanie optymalnej komunikacji marki – znając język klienta, łatwiej Ci prowadzić z nim dialog
  • zapobieganie sytuacjom kryzysowym – w przypadku negatywnych opinii możesz zadziałać szybciej
  • podjęcie decyzji o dalszych kierunkach rozwoju – poznajesz dane na temat zapotrzebowania na poszczególne produkty

Dzięki wiedzy dostarczanej poprzez narzędzia do monitoringu, firmy nie błądzą po ciemku, ale podejmują świadome decyzje biznesowe. Dbają w ten sposób o silną pozycję na rynku i chronią swoją markę.