Dlaczego warto wsłuchać się w głos internetu?

man-869215_1920Internet dał konsumentom olbrzymią siłę, którą jest łatwość dzielenia się swoimi doświadczeniami wynikającymi z kontaktu z markami i produktami. Każdy może wyrażać swoje opinie online, zadawać firmom pytania, polecać produkty lub wręcz przeciwnie – przestrzegać przed ich kupowaniem. Natychmiastowy wgląd w tak zróżnicowane głosy klientów w Internecie, a jednocześnie możliwość adekwatnej reakcji na nie, daje monitoring internetu.

Narzędzia do monitoringu wyszukują wpisy, które zawierają określone słowa kluczowe. Mogą to być na przykład:

  • wspomniana już nazwa Twojej marki, firmy lub produktu;
  • nazwy konkurencyjnych firm;
  • kampanie;
  • hashtagi;
  • hasła związane z branżą;
  • słowa, jakich mogą używać internauci szukając Twoich usług/produktów.

Takie wzmianki, odnalezione w mediach społecznościowych, forach, blogach i wielu innych stronach internetowych, są następnie gromadzone w jednym miejscu wraz z ich szczegółową analityką.

1

 Widok w Dashboardzie Brand24

Korzyści z monitorowania sieci

Odpowiednie wykorzystanie zebranych  w ten sposób danych przełoży się na rozwój biznesu w wielu wymiarach.

Po pierwsze wzmocnisz obsługę klientów sprawnie odpowiadając na pytania lub problemy, które zgłaszają w sieci. Pamiętaj, że najczęściej oczekują oni szybkiej reakcji. To z kolei pozwoli zadbać o reputację marki, która jest wyjątkowo ważna w świecie, gdzie aż 69% konsumentów sprawdza opinie innych przed dokonaniem zakupu. Wiedza kto, gdzie i co mówi o Twojej marce, pozwoli w odpowiednim czasie włączać się do dyskusji aby utrzymać o niej dobre zdanie. Jeżeli trafisz na wyjątkowo niepochlebne wpisy, szybka reakcja zapobiegnie ich eskalacji i nie obrócą się one w kryzys.

Monitoring pomoże też w budowaniu lojalnej społeczności poprzez odpowiednie angażowanie odbiorców. Za każdym razem, kiedy ktoś o Tobie wspomni, miłym gestem będzie podziękowanie za taki wpis. W ten sposób zbudujesz trwalsze relacje z odbiorcami oraz zwiększysz ich satysfakcję i lojalność. Co więcej, klienci mogą mieć uwagi lub sugestie do Twoich produktów lub usług. Uwzględniając je rozwiniesz swoje usługi.

Monitoring internetu pozytywnie wpłynie też na Twój marketing. Wiedząc gdzie się o Tobie mówi odkryjesz, w których miejscach należy rozpocząć bardziej wydajną działalność marketingową. Sprawdzisz też, jak przebiegają Twoje kampanie. Przekonasz się również, co działa u twojej konkurencji, ponieważ możesz analizować także ją. Co więcej, namierzysz osoby, które spontanicznie utożsamiają się z Twoją marką – tacy ambasadorzy są jednym z wiarygodniejszych źródeł informacji dla innych klientów.

Na koniec wisienka na torcie – dzięki monitoringowi możesz bezpośrednio zwiększyć swoje zyski, pozyskując nowych klientów. Patrząc na chwilę z ich perspektywy określisz słowa kluczowe,których mogą używać szukając Twoich usług/produktów. Kiedy odnajdziesz takie dyskusje i włączysz się do nich, dotrzesz do potencjalnych klientów w chwili, gdy są najbardziej gotowi na dokonanie zakupu. Co więcej, monitorować można również ofertę konkurencji. Dostępne na rynku narzędzia do monitoringu cen pozwalają na ukształtowanie optymalnej polityki cenowej, co również przekłada się na zwiększenie marży e-sklepu.

5 kroków aby efektywnie monitorować

Jeżeli zainteresował Cię temat monitoringu przed Tobą kilka kroków, które należy podjąć by był on jak najbardziej efektywny.

  1. Ustal słowa kluczowe, które będziesz monitorować – do Twojego projektu trafią tylko takie wpisy, które mają w sobie wskazane przez Ciebie zwroty.
  2. Wybierz narzędzie do monitorowania - zanim zdecydujesz się na jedno z rozwiązań dostępnych na rynku, wykorzystaj darmowy okres testowy, który najczęściej oferują.
  3. Przeglądaj wyszukane wzmianki  - ich gromadzenie to za mało, tylko regularne przeglądanie wpisów zapobiegnie przegapieniu istotnych zmian.
  4. Analizuj dane – sprawdzaj sentyment wypowiedzi, zasięgi, liczby wzmianek aby mieć pełen obraz kondycji Twojej marki.
  5. Włączaj się do dyskusji – reaguj na wyszukane wpisy, angażuj swoich odbiorców, a naturalnie przełoży się to na Twoje zyski.

Teraz czas znaleźć w sieci istotne dla Ciebie dyskusje.

Aneta Głowacka - Content Manager w Brand24 – firmie dostarczającej aplikację do monitoringu Internetu. Na blog.brand24.pl dzieli się przykładami i poradami na rozwój biznesu w oparciu o dane zebrane dzięki monitoringowi.